Siste stopp ble gjort ved Antelope Canyon som også ligger ved Page, AZ. Dette er en ganske kjent canyon som blant annet har vært på forsiden til National Geographics en del ganger. Utrolig rart å tenke på at dette har blitt skap over tid av vind og vann erosjon. Det første bildet skal forresten være canyonens hjerte (i følge vår guide)

Ingeborg Linnéa

På veien fra Utah stoppet vi også i en mindre by i nord Arizona kalt Page. Her finner man også mange naturseverdigheter sånn som Horsehoe Bend.

På veien hjem fra Utah stoppet vi ved Bryce Canyon som ligger i den sørlige delen av Utah. Ganske spektakulære natursyn for å si det slik.

I år feiret vi som sagt julen i Utah sammen med min vfamilies familie. Kjøreturen til Utah fra Phoenix er ganske lang, så på veien opp stoppet vi i Vegas. Her er noen øyeblikk fra turen.
Ingeborg Linnéa

1. Jeg dro til NY og DC i november sammen med EF og kjæresten min, her på toppen av Empire State Building. 2. Verdens søteste lillebror ble 7 år gammel i slutten av november. 3. I midten av desember hadde jeg og Njål vært sammen et halvt år. 4. Til jul i år dro vi til Utah, men først et stopp innom Las Vegas og the Strip.
5. Ble en liten selfie i marius genseren jeg fikk hjemmefra til jul. 6. TBT til en utrolig fin tur. 7. Måtte posere sammen med Idaho skiltet (I-stat vet dere). Ble litt snø i år og.  8. På turen hjem fra Utah stoppet vi først med Bryce Canyon hvor dette bildet er tatt.

9. Horseshoe bend like ved byen Page nord i Arizona. 10. Arizona selfie, trygt tilbake etter to uker på farta.

Ingeborg Linnéa

Sist torsdag "feiret" vi den kjente høytiden Thanksgiving. Det var en dag full av mat, soving og appreciation. Ettersom min familie har en del diett restriksjoner fant vi ut at vi heller skulle ta turen til et museum i downtown Phoenix hvor vi spiste vårt Thanksgiving måltid. Vi laget, jeg og vertssøsteren min Rachel, to paier tidligere på dagen, en pumkin pie og en cherry pie. Smakte bare på pumkin pien, fordi jeg ikke er noen stor cherry fan, men tror ikke pumkin pie er helt min greie det heller dessverre, men det er jo gøy å ha prøvd. Maten på museumet var fantastisk! Vi fikk servert det tradisjonelle med turkey, gravy, stuffing og mashed potatoes, men også duck, pumkin soup, en spansk suppe, noen ulike linsemixer, laks, salat, og diverse grønnsaker m.m. Det var satt opp som en buffét, så man forsynte seg med det man ville ha, hvor mye man ville ha og så mange ganger man ville. I tillegg fikk vi dessert, som igjen også smakte  nydelig.
Resten av dagen gikk til napping, tv-titting og avslapping, som for min del var helt i orden. Jeg hadde en super thanksgiving, og er veldig takknemlig for at jeg har sjansen til og kunne oppleve de ulike høytidene her borte. Thanksgiving er jo den dagen man i allefall burde tenke over hva man har og hvor heldig man er som kan gjør de tingene man kan, og jeg har mye og være takknemlig for. Jeg har en vidunderlig familie hjemme, en kjempe snill og godhjerta familie her i USA, venner som alltid er der for meg, som overgår mine forventinger hver gang og en kjæreste som ikke kan beskrives med ord. Jeg er utrolig heldig som for oppleve så mye som jeg får og som får sett så mye som jeg får selv om det er tungt og være borte fra familie, kjæreste og venner så lenge. Jeg har så mye som vi tar for gitt for ofte, men det fine med utveksling er at du virkelig lærer å sette pris på hva du har og hva som er viktig for deg. Hva er du takknemlig for?

#utveksling #ef #efhighschoolyear #thanksgiving #food

Heisann!

Lovte jo å skrive litt om opplevelsene fra forrige uke, so here we go. Dette innlegget vil nok inneholde mye oppramsing, men skulle jeg forklart alt i detalj hadde det blitt utrolig langt. Håper dette er greit.

Vi (jeg, Thomas, Rikke og Max, altså de andre utvekslingselevene fra Phoenix som skulle på tur) møtte hverandre på flyplassen mellom 06:30 og 07:00. Etter å ha ventet litt ekstra på Rikke, hastet vi oss gjennom sikkerhetskontrollen og satt oss på flyet til Denver, CO hvor vi byttet til et fly som tok oss videre til Washington DC. Turen var kanskje litt i lengste langet når vi alle var plassert rundt om på hele flyet og måtte klare oss selv, men det gikk greit. Når vi kom frem til Washington var klokka nesten 18, noe som gjorde oss til de siste til å ankomme. Må si at når vi kom ut av flyplassen etter å ha fått bagasjen fikk vi nok et lite vær sjokk. Det blåste kald og sur vind, og fra de noen og 90 gradene i Phoenix var dette en stor kontrast. Det var nesten som å være hjemme i Norge igjen, og varmelei som vi var (og enda er), var vi strålende fornøyd. Første dagen gikk som dere sikkert skjønner for det meste til reising, men vi rakk også å stoppe ved "the Lincoln Memorial" og Korea og Vietnam krigen memorialene (to ulike, ettersom det var to ulike kriger) før vi dro til hotellet hvor vi skulle bo.

Dag to kom og vi dro til Capitol Hill og the Capitol Building hvor vi fikk en liten omvisning. Vi hadde ganske mye å dekke disse dagene og var derfor ikke så lenge på hverplass så det tok ikke lang tid før vi dro videre igjen, da til et museum hvor vi kunne se grunnloven og andre dokumenter som har vært viktig i USAs historie, lese om tidligere presidenter osv. Vi fikk også litt fritid inne på the Pentagon Mall, noe som faktisk var den eneste tiden vi (jeg og Njål) brukte på shopping. Videre dro vi til George washingtons hus, Mount Vernon, hvor vi fikk nok en omvisning. Etterhvert som det ble mørker og vi gjor oss ferdige hos George dro vi videre til Alexandria, hvor vi fikk en  "ghost tour" med skrekk historier fra gammelt av.
Dag tre gikk mye av tiden til å kjøre buss, men før vi kom så langt dro vi inn til sentrum igjen for å se the White House, og jeg må si som veldig mange før meg, jeg trodde det skulle være større. Tydeligvis er store deler av huset under bakken, men fra hvor vi så det var det nokså lite. Etter et lite photostop var det tilbake på bussen med retning New York City. Turen tok oss omlang 5 timer, men alle var smilende og blide når vi kunne se the Manhattan skyline. Vi stoppet ved Times Square, dro til the Empire State Building og kjørte litt rundt i bussen for å se oss om før vi dro til New Jersey hvor vi skulle bo.
Dag fire var hektisk! Vi hadde mye vi skulle rekke, og dro først til en walkover greie for å kunne ta bilde av en ekte "NY street" før vi hastet videre til en havn og en ferge for å dra ut til Ellis Island for å se frihetsgudinnen. Det er nesten som om alt er mindre enn man forventer, for også frihetsgudinnen var mye mindre enn hva jeg hadde forventa. Hun ser jo alltid så stor ut på film, men jeg synes ikke hun var så utrolig høy i virkeligheten. Etter dette dro vi til Rockerfeller center hvor vi igjen fikk litt fritid. Her så vi oss rundt og jeg må innrømme at som den jule-fanen jeg er var jeg litt skuffa når det store juletreet de alltid setter opp der var dekket av montasjer for å gjøre det klart. Men men, sånn er det! Herfra dro vi videre med en guide som viste oss the 9/11 memorial, Soho, Chinatown, Little Italy osv. før vi igjen ble satt av på Times Square før vir dro på Broadway for å se The Phantom of the Opera, en fantastisk bra musikal!
Og som vi alltid hadde i bakhodet, så måtte dag fem og komme. Dagen hvor turen tok slutt, vi måtte si ha det til hverandre og dra tilbake til våre nye hverdager. Det å gi slipp på gutten min utenfor sikkerhetskontrollen ved fløy D på flyplassen i Queens, før jeg skulle fly til Texas også til Arizona, er det værste jeg har gjort, til nå i allefall. Det var utrolig tungt og det ble felt en god del tårer. Tanken på å vente fire månder til før jeg får se han virket der og da uutholdelig. Og jeg skal ikke lyve, den er enda ganske ekkel. Men vi viste jo at det kom til å skje. Det tar ofte bare litt tid og komme seg inn i rutinene etterpå når alt er så ferskt og man tenker at "for en uke gjorde vi det, for en uke var vi der" etc. Men det er da man nesten bare må bite tennene sammen og se fremover, og det gjør vi. Vi vet jo at det ikke er slutten liksom, vi sees snart, om 110 dager for å være eksakt (mandag som det er når dette blir lest), og så lenge man har troen og faktisk vil at det skal gå, så gjør det nettopp det.

Alt i alt hadde vi en super tur og vi kosa oss masse. Ikke bare jeg og Njål, men alle de andre vi var sammen med (Rikke, August, Thea, Thomas, Fredrik, Eilert for å nevne noen) og jeg tror vi alle satt utrolig stor pris på å få et lite avbrekk i året vårt. Selv om utveksling er nytt og spennende er det også tungt og slitsomt, akkurat som en vanlig hverdag. For det er det det er. Det er hverdagsliv, uansett hvordan man vrir og vender på det vil man alltid komme inn i en hverdagsrutine om man er så lenge på en plass. Det er ikke nytt og spennende for alltid, og derfor tror jeg vil alle satt pris på noen nye impulser. Så takk mamma, tusen takk for at du lot meg dra på denne turen. Den gjorde meg godt, den ga meg opplevelser for livet og jeg er utrolig glad og takknemlig for at du ga meg muligheten til det.
#efhighschoolyear #efdiscoverytours #utveksling #ef

Heisann!

På lørdag kom jeg hjem fra det som har vært min beste opplevelse på dette utvekslingsåret så langt, min NYC og DC discoverytour. Det var utrolig herlig og kunne se kjæresten min igjen, det må jeg si, og vi storkoset oss sammen. Jeg er enda fasinert over hvor mye vi klare å gjøre på de tre og litt dagene vi var der, så tenker å skrive litt lengre om det i helga når jeg har ordentlig med tid. Akkurat nå er det skolearbeid som er i fokus, akkurat som alle andre uker. Neste uke er det thanksgiving da, så uka blir både spennende og kort. Håper alle har det bra hjemme, skrives snart.

Ingeborg Linnéa

Det er noe jeg ikke har skrevet om her før, men ettersom det nærmer seg med stormskritt var det kanskje på tidet. Neste tirsdag, altså 12 november, drar jeg til DC og NYC. Det er en tur som er arrangert av EF, altså en av EF sine Discoverytours. Jeg gleder meg helt sykt, for ikke bare får jeg se DC og NYC, to byer jeg har hatt lyst til å besøke i mange år, men jeg får også se kjæresten min igjen. Det finnes ikke ord for hvor mye det kribler i magen min av tanken. Han, som alle andre kjente og kjære, har jeg ikke sett på snart fire måneder, så det å skulle få tilbringe 5 dager sammen med han og andre EF studenter blir virkelig fantastisk. Skal bli litt godt å få litt høst følelse og (ja, jeg sa nettopp det), ettersom jeg enda går i shorts eller skjørt her i Phoenix. Tenker å skrive om turen når jeg kommer hjem, men om dere har noen spørsmål om turen dere gjerne vil ha svar på så legg gjerne igjen en kommentar.

#utveksling #efdiscoverytours #ef #exchange

Vertssøstra mi på 10 har lenge snakka om en del youtube videoer jeg må sjekke ut. Så i dag bestemte jeg meg for å faktisk se på en av disse vel quotede videoene, og jeg må si at jeg kjente meg litt igjen. Ettersom navnet mitt er Ingeborg er det jo ingen her som klarer å få det rett. Passende video for meg med andre ord.

Hva synes du?

Ingeborg Linnéa

1.San Diego 2. Campen i RI, sammen med Pia 3. Bassenget ute i hagen 4. Stranda i San Diego.

1. Stranda i San Diego 2. Godteributikk på Outlet Mallet like ved 3. Første Baseball kampen min 4. Downtown Phoenix
1. Første og foreløbig siste gang jeg har brukt bukse siden jeg kom hit 2.♥♥♥ 3. powerpuffgirl 4. på kikk etter vintergenser.

1. Homecoming på Desert Vista sammen med Eleonora fra Italia 2. Filmkveld med vsøster, Rachel 3. tatt klokka halv sju på morgenen i Mexico 4. Froyo

Eh, hei dere.

Long time - no see, hæ? Jeg beklager at jeg har vært ekstremt fraverende her på bloggen. Det er jo meningen at jeg skal gi dere et innblikk i min hverdag som utvekslingselev, og det har jeg vel ikke helt klart.. Det har skjedd mye, men samtidig ikke. Jeg tenker at jeg egentlig ikke har et behov for å dele de siste ukenes innhold, så med mindre noen har noen spesifike spørsmål lar jeg det ligge og starter med nye ark. Grunnen er rett og slett det at det som har skjedd har liten relevans for hva som skjer nå, og om det skulle vise seg at det er noe viktig blir jeg og forklare det etter hvert. Om noen har noen innvendinger om hva dere vil at jeg skal skrive om, om dere har noen spørsmål eller noe lignende er det bare å legge igjen en kommentar så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å holde dere fornøyd. Håper alle får en fin dag videre, så skal jeg ta meg selv litt i nakken og bli bedre på å oppdatere dere. (P.S. Har forresten fått en sånn klokke nede i hjørnet, så om noen lurer på hva klokka er her borte i forhold til hjemme kan dere se der.)

(to bilder fra tuen til San Diego i september.) #utveksling

Klokka i Phoenix: 16:20               Klokka i Norge: 01:20

Heisann!

Noe jeg ikke har sagt er at vi dro til San Diego sist helg. For der som ikke vet hvor det er, så er det heeelt sør i California, på grensa til Mexico. Vi dro på lørdag og kom hjem på mandag (labour day). Selve turen tok ca. 6 timer i bil hver vei, men det var så verdt det! Var utrolig herlig å kunne se mitt elskede hav igjen, selv om det var Stillehavet denne gang. Holder på å redigere en video, ettersom jeg bestemte meg for å heller filme mye og ikke ta såå mange bilder, så den kommer etterhvert! Ellers har uka bestått av skole og dans, så ikke så utrolig mye nytt på den fronten. Skolen blir enklere for hver uke som går, og dansen er utrolig morsom og lærerik. Håper alle får en fin helg, så skriver jeg her snart!

Klokka i Phoenix: 16:42            Klokka i Norge: 01:42

Hei!

Jeg skal svare på alle spørsmålene fra spørsmålsrunden snart, har bare enkelte spørsmål jeg må finne ut av først, men det kommer! I morgen har jeg min første prøve etter skolestart! HJELP! Jeg er ikke spesielt nervøs for denne, det er  american history, men på tirsdag har jeg prøve i law (rettslære), og jeg gruer meg som fy. Det er ikke lett å lære seg alle ordene og ordningene når man er oppvokst med en helt annen type regjering! Så i morgen blir det intensiv pugging av fagord! Til helgen har vi en 3 dager lang helg, hurra! Mandag er det nemlig labor day (2. september), så vertsfamilien min og jeg skal til San Diego på lørdag og blir til mandag. Gjett om jeg gleder meg da? Skal bli så godt å få se havet igjen, haha! Savner å kunne se det ut av vinduet i steden for kaktuser og ørken, som er stortsett det jeg ser her. Men jeg klager ikke, Phoenix er et supert (og sinnsykt varmt) sted. Og ja pappa, jeg har trent. Tro det eller ei, men jeg har faktisk jogga et par ganger her. Og det å jogge i 40-45 varmegrader er .. fælt. Tenker også og lage et innkjøpsinnlegg med de tingene jeg har kjøpt etter at jeg kom, om det er interesse for det. (og jada mamma, skal passe på saldoen på kontoen.)

Klokka i Phoenix: 13:02    Klokka i Norge 22:02

Hei!

Har ikke så utrolig mye å blogge om for tiden, føler jeg, jeg bare vet rett og slett ikke hva jeg skal skrive, og jeg er alt for dårlig til å ta bilder av hva jeg gjør. I dag har jeg f.eks bare gjort lekser. Men nå har jeg vært i Arizona i to uker, og i USA snart en måned, så da tenkte jeg at det var tid for den mandatorye spørsmålsrunden. Fyr løs, så svarer jeg etter hvert!

Klokka i Phoenix: 16:02   Klokka i Norge: 01.02

Hei!

I dag var siste skoledag denne uken for min del. På skolen min har vi noe som heter ILP (individual learning plan) som rett og slett er to dager hvor foreldrene kan komme å snakke med lærerne dine om hvordan du gjør det i faget, og hva faget generelt handler om. Jeg for min del har virkelig ingenting i mot en lang helt, og setter derfor pris på dette. Nå om ikke så alt for lenge skal jeg bort på dansestudioet 111, klar til boothcamp. Boothcamp er en tre dager lang "camp" hvor man forbereder seg til Nutcracker auditions. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil være med på den forestillingen, da min sterkeste sjanger ikke er ballett, men vi får se. Grunnen til at jeg skal på boothcamp er rett og slett så eieren får sett meg danse og dermed lettere kan plassere meg i de klassene som er riktig for meg. Var innom der i går, og noen av de jentene (og guttene) som er der er helt syke! Så jeg skjønner at skal jeg holde tritt med enkelte der er det bare å hive seg i en intensiv tøye periode. Slangemenneske neste liksom. Håper alle dere hjemme har det fint, jeg må innrømme at jeg savner dere utrolig mye! Men sånn er utvekslingslivet.

Photo / Privat

Klokka i Phoenix: 22.30  Klokka i Norge: 7:30

Hei alle sammen! Jeg beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg på en stund, men ting har gått litt i ett. Dagen jeg dro tok jeg og mange andre EF-studenter turen til Boston også videre til Rhode Island, nærmere bestemt  Smithfield og Bryan Unniversity. Her var vi frem til lørdag 3. August da vi alle sa farvel og dro til vertsfamiliene våre. Jeg tenker at om noen er interessert kan jeg skrive et innlegg om campen, om ikke så lar jeg det gå, så skrik ut.

Som dere sikkert skjønner er jeg altså godt fremme i Phoenix. Et sted som er så og si helt motsatt av Harstad. Det regner veldig sjeldent, det er varmt hver dag (mellom 38-45 grader) og du finner skorpioner og coyoter i steden for mygg og måker. Vertsfamilien min er veldig hyggelige mennesker og jeg trives godt hos de. Tirsdagen denne uken startet jeg på skolen, noe som har vært både en positiv og frustrerende opplevelse. Men jeg tenker at jeg heller kan skrive induviduelle innlegg om skole, huset, og div. andre ting dere vil at jeg skal fortelle om! Så legg gjerne igjen noen forslag!

Dette blir ikke et langt innlegg, jeg ville bare gi en kjapp oppdatering, også venter jeg til jeg vet hva dere vil høre om. Håper alle dere hjemme nyter den siste delen av sommerferien, dere har enda 8-9 dager igjen!

Ingeborg Linnéa

Jeg har fått vertsfamilie, noe jeg fikk 26. mai i år. Familien min bor i Phoenix, AZ og består av en mor, en far og en datter på 9 år. Faren er advokat og moren sykepleier og de bor i en suburb kalt Ahwatukee, hvor det bor ca 80.000 mennesker. Jeg skal gå på en privatskole kalt Horizon community learning centre, som består av klasser fra 1 og opp til 12. Familien min virker veldig grei og er veldig aktive, så jeg gleder meg veldig!

P R E S E N T A S J O N
Hei! Jeg heter Ingeborg og bor i Nord-Norge. Til høsten drar jeg over den lange veien til USA for å tilbringe 11 månder hos en vertsfamilie. Bloggen min handler hovedaklig om utveksling, men også om søknadsprosessen og litt hverdagslige ting. Jeg reiser med organisasjonen EF, og om du skulle ha noen spørsmål kan jeg kontaktes på ingeborgmhansen@hotmail.com :-)