Siste stopp ble gjort ved Antelope Canyon som ogs ligger ved Page, AZ. Dette er en ganske kjent canyon som blant annet har vrt p forsiden til National Geographics en del ganger. Utrolig rart tenke p at dette har blitt skap over tid av vind og vann erosjon. Det frste bildet skal forresten vre canyonens hjerte (i flge vr guide)

Ingeborg Linna

P veien fra Utah stoppet vi ogs i en mindre by i nord Arizona kalt Page. Her finner man ogs mange naturseverdigheter snn som Horsehoe Bend.

P veien hjem fra Utah stoppet vi ved Bryce Canyon som ligger i den srlige delen av Utah. Ganske spektakulre natursyn for si det slik.

I r feiret vi som sagt julen i Utah sammen med min vfamilies familie. Kjreturen til Utah fra Phoenix er ganske lang, s p veien opp stoppet vi i Vegas. Her er noen yeblikk fra turen.
Ingeborg Linna

1. Jeg dro til NY og DC i november sammen med EF og kjresten min, her p toppen av Empire State Building. 2. Verdens steste lillebror ble 7 r gammel i slutten av november. 3. I midten av desember hadde jeg og Njl vrt sammen et halvt r. 4. Til jul i r dro vi til Utah, men frst et stopp innom Las Vegas og the Strip.
5. Ble en liten selfie i marius genseren jeg fikk hjemmefra til jul. 6. TBT til en utrolig fin tur. 7. Mtte posere sammen med Idaho skiltet (I-stat vet dere). Ble litt sn i r og. 8. P turen hjem fra Utah stoppet vi frst med Bryce Canyon hvor dette bildet er tatt.

9. Horseshoe bend like ved byen Page nord i Arizona. 10. Arizona selfie, trygt tilbake etter to uker p farta.

Ingeborg Linna

Sist torsdag "feiret" vi den kjente hytiden Thanksgiving. Det var en dag full av mat, soving og appreciation. Ettersom min familie har en del diett restriksjoner fant vi ut at vi heller skulle ta turen til et museum i downtown Phoenix hvor vi spiste vrt Thanksgiving mltid.Vi laget, jeg og vertsssteren min Rachel, to paier tidligere p dagen, en pumkin pie og en cherry pie. Smakte bare p pumkin pien, fordi jeg ikke er noen stor cherry fan, men tror ikke pumkin pie er helt min greie det heller dessverre, men det er jo gy ha prvd. Maten p museumet var fantastisk! Vi fikk servert det tradisjonelle med turkey, gravy, stuffing og mashed potatoes, men ogs duck, pumkin soup, en spansk suppe, noen ulike linsemixer, laks, salat, og diverse grnnsaker m.m. Det var satt opp som en bufft, s man forsynte seg med det man ville ha, hvor mye man ville ha og s mange ganger man ville. I tillegg fikk vi dessert, som igjen ogs smakte nydelig.
Resten av dagen gikk til napping, tv-titting og avslapping, som for min del var helt i orden. Jeg hadde en super thanksgiving, og er veldig takknemlig for at jeg har sjansen til og kunne oppleve de ulike hytidene her borte. Thanksgiving er jo den dagen man i allefall burde tenke over hva man har og hvor heldig man er som kan gjr de tingene man kan, og jeg har mye og vre takknemlig for. Jeg har en vidunderlig familie hjemme, en kjempe snill og godhjerta familie her i USA, venner som alltid er der for meg, som overgr mine forventinger hver gang og en kjreste som ikke kan beskrives med ord. Jeg er utrolig heldig som for oppleve s mye som jeg fr og som fr sett s mye som jeg fr selv om det er tungt og vre borte fra familie, kjreste og venner s lenge. Jeg har s mye som vi tar for gitt for ofte, men det fine med utveksling er at du virkelig lrer sette pris p hva du har og hva som er viktig for deg. Hva er du takknemlig for?

#utveksling #ef #efhighschoolyear #thanksgiving #food

Heisann!

Lovte jo skrive litt om opplevelsene fra forrige uke, so here we go. Dette innlegget vil nok inneholde mye oppramsing, men skulle jeg forklart alt i detalj hadde det blitt utrolig langt. Hper dette er greit.

Vi (jeg, Thomas, Rikke og Max, alts de andre utvekslingselevene fra Phoenix som skulle p tur) mtte hverandre p flyplassen mellom 06:30 og 07:00. Etter ha ventet litt ekstra p Rikke, hastet vi oss gjennom sikkerhetskontrollen og satt oss p flyet til Denver, CO hvor vi byttet til et fly som tok oss videre til Washington DC. Turen var kanskje litt i lengste langet nr vi alle var plassert rundt om p hele flyet og mtte klare oss selv, men det gikk greit. Nr vi kom frem til Washington var klokka nesten 18, noe som gjorde oss til de siste til ankomme. M si at nr vi kom ut av flyplassen etter ha ftt bagasjen fikk vi nok et lite vr sjokk. Det blste kald og sur vind, og fra de noen og 90 gradene i Phoenix var dette en stor kontrast. Det var nesten som vre hjemme i Norge igjen, og varmelei som vi var (og enda er), var vi strlende fornyd. Frste dagen gikk som dere sikkert skjnner for det meste til reising, men vi rakk ogs stoppe ved "the Lincoln Memorial" og Korea og Vietnam krigen memorialene(to ulike, ettersom det var to ulike kriger) fr vi dro til hotellet hvor vi skulle bo.

Dag to kom og vi dro til Capitol Hill og the Capitol Building hvor vi fikk en liten omvisning. Vi hadde ganske mye dekke disse dagene og var derfor ikke s lenge p hverplass s det tok ikke lang tid fr vi dro videre igjen, da til et museum hvor vi kunne se grunnloven og andre dokumenter som har vrt viktig i USAs historie, lese om tidligere presidenter osv. Vi fikk ogs litt fritid inne p the Pentagon Mall, noe som faktisk var den eneste tiden vi (jeg og Njl) brukte p shopping. Videre dro vi til George washingtons hus, Mount Vernon, hvor vi fikk nok en omvisning. Etterhvert som det ble mrker og vi gjor oss ferdige hos George dro vi videre til Alexandria, hvor vi fikk en "ghost tour" med skrekk historier fra gammelt av.
Dag tre gikk mye av tiden til kjre buss, men fr vi kom s langt dro vi inn til sentrum igjen for se the White House, og jeg m si som veldig mange fr meg, jeg trodde det skulle vre strre. Tydeligvis er store deler av huset under bakken, men fra hvor vi s det var det noks lite. Etter et lite photostop var det tilbake p bussen med retning New York City. Turen tok oss omlang 5 timer, men alle var smilende og blide nr vi kunne se the Manhattan skyline. Vi stoppet ved Times Square, dro til the Empire State Building og kjrte litt rundt i bussen for se oss om fr vi dro til New Jersey hvor vi skulle bo.
Dag fire var hektisk! Vi hadde mye vi skulle rekke, og dro frst til en walkover greie for kunne ta bilde av en ekte "NY street" fr vi hastet videre til en havn og en ferge for dra ut til Ellis Island for se frihetsgudinnen. Det er nesten som om alt er mindre enn man forventer, for ogs frihetsgudinnen var mye mindre enn hva jeg hadde forventa. Hun ser jo alltid s stor ut p film, men jeg synes ikke hun var s utrolig hy i virkeligheten. Etter dette dro vi til Rockerfeller center hvor vi igjen fikk litt fritid. Her s vi oss rundt og jeg m innrmme at som den jule-fanen jeg er var jeg litt skuffa nr det store juletreet de alltid setter opp der var dekket av montasjer for gjre det klart. Men men, snn er det! Herfra dro vi videre med en guide som viste oss the 9/11 memorial, Soho, Chinatown, Little Italy osv. fr vi igjen ble satt av p Times Square fr vir dro p Broadway for se The Phantom of the Opera, en fantastisk bra musikal!
Og som vi alltid hadde i bakhodet, s mtte dag fem og komme. Dagen hvor turen tok slutt, vi mtte si ha det til hverandre og dra tilbake til vre nye hverdager. Det gi slipp p gutten min utenfor sikkerhetskontrollen ved fly D p flyplassen i Queens, fr jeg skulle fly til Texas ogs til Arizona, er det vrste jeg har gjort, til n i allefall. Det var utrolig tungt og det ble felt en god del trer. Tanken p vente fire mnder til fr jeg fr se han virket der og da uutholdelig. Og jeg skal ikke lyve, den er enda ganske ekkel. Men vi viste jo at det kom til skje. Det tar ofte bare litt tid og komme seg inn i rutinene etterp nr alt er s ferskt og man tenker at "for en uke gjorde vi det, for en uke var vi der" etc. Men det er da man nesten bare m bite tennene sammen og se fremover, og det gjr vi. Vi vet jo at det ikke er slutten liksom, vi sees snart, om 110 dager for vre eksakt (mandag som det er nr dette blir lest), og s lenge man har troen og faktisk vil at det skal g, s gjr det nettopp det.

Alt i alt hadde vi en super tur og vi kosa oss masse. Ikke bare jeg og Njl, men alle de andre vi var sammen med (Rikke, August, Thea, Thomas, Fredrik, Eilert for nevne noen) og jeg tror vi alle satt utrolig stor pris p f et lite avbrekk i ret vrt. Selv om utveksling er nytt og spennende er det ogs tungt og slitsomt, akkurat som en vanlig hverdag. For det er det det er. Det er hverdagsliv, uansett hvordan man vrir og vender p det vil man alltid komme inn i en hverdagsrutine om man er s lenge p en plass. Det er ikke nytt og spennende for alltid, og derfor tror jeg vil alle satt pris p noen nye impulser. S takk mamma, tusen takk for at du lot meg dra p denne turen. Den gjorde meg godt, den ga meg opplevelser for livet og jeg er utrolig glad og takknemlig for at du ga meg muligheten til det.
#efhighschoolyear #efdiscoverytours #utveksling #ef

Heisann!

P lrdag kom jeg hjem fra det som har vrt min beste opplevelse p dette utvekslingsret s langt, min NYC og DC discoverytour. Det var utrolig herlig og kunne se kjresten min igjen, det m jeg si, og vi storkoset oss sammen. Jeg er enda fasinert over hvor mye vi klare gjre p de tre og litt dagene vi var der, s tenker skrive litt lengre om det i helga nr jeg har ordentlig med tid. Akkurat n er det skolearbeid som er i fokus, akkurat som alle andre uker. Neste uke er det thanksgiving da, s uka blir bde spennende og kort. Hper alle har det bra hjemme, skrives snart.

Ingeborg Linna

Det er noe jeg ikke har skrevet om her fr, men ettersom det nrmer seg med stormskritt var det kanskje p tidet. Neste tirsdag, alts 12 november, drar jeg til DC og NYC. Det er en tur som er arrangert av EF, alts en av EF sine Discoverytours. Jeg gleder meg helt sykt, for ikke bare fr jeg se DC og NYC, to byer jeg har hatt lyst til beske i mange r, men jeg fr ogs se kjresten min igjen. Det finnes ikke ord for hvor mye det kribler i magen min av tanken. Han, som alle andre kjente og kjre, har jeg ikke sett p snart fire mneder, s det skulle f tilbringe 5 dager sammen med han og andre EF studenter blir virkelig fantastisk. Skal bli litt godt f litt hst flelse og (ja, jeg sa nettopp det), ettersom jeg enda gr i shorts eller skjrt her i Phoenix. Tenker skrive om turen nr jeg kommer hjem, men om dere har noen sprsml om turen dere gjerne vil ha svar p s legg gjerne igjen en kommentar.

#utveksling #efdiscoverytours #ef #exchange

Vertssstra mi p 10 har lenge snakka om en del youtube videoer jeg m sjekke ut. S i dag bestemte jeg meg for faktisk se p en av disse vel quotede videoene, og jeg m si at jeg kjente meg litt igjen. Ettersom navnet mitt er Ingeborg er det jo ingen her som klarer f det rett. Passende video for meg med andre ord.

Hva synes du?

Ingeborg Linna

1.San Diego 2. Campen i RI, sammen med Pia 3. Bassenget ute i hagen 4. Stranda i San Diego.

1. Stranda i San Diego 2. Godteributikk p Outlet Mallet like ved 3. Frste Baseball kampen min 4. Downtown Phoenix
1. Frste og forelbig siste gang jeg har brukt bukse siden jeg kom hit 2.♥♥♥ 3. powerpuffgirl 4. p kikk etter vintergenser.

1. Homecoming p Desert Vista sammen med Eleonora fra Italia 2. Filmkveld med vsster, Rachel 3. tatt klokka halv sju p morgenen i Mexico 4. Froyo

Eh, hei dere.

Long time - no see, h? Jeg beklager at jeg har vrt ekstremt fraverende her p bloggen. Det er jo meningen at jeg skal gi dere et innblikk i min hverdag som utvekslingselev, og det har jeg vel ikke helt klart.. Det har skjedd mye, men samtidig ikke. Jeg tenker at jeg egentlig ikke har et behov for dele de siste ukenes innhold, s med mindre noen har noen spesifike sprsml lar jeg det ligge og starter med nye ark. Grunnen er rett og slett det at det som har skjedd har liten relevans for hva som skjer n, og om det skulle vise seg at det er noe viktig blir jeg og forklare det etter hvert. Om noen har noen innvendinger om hva dere vil at jeg skal skrive om, om dere har noen sprsml eller noe lignende er det bare legge igjen en kommentar s skal jeg gjre s godt jeg kan for holde dere fornyd. Hper alle fr en fin dag videre, s skal jeg ta meg selv litt i nakken og bli bedre p oppdatere dere. (P.S. Har forresten ftt en snn klokke nede i hjrnet, s om noen lurer p hva klokka er her borte i forhold til hjemme kan dere se der.)

(to bilder fra tuen til San Diego i september.) #utveksling

Klokka i Phoenix: 16:20 Klokka i Norge: 01:20

Heisann!

Noe jeg ikke har sagt er at vi dro til San Diego sist helg. For der som ikke vet hvor det er, s er det heeelt sr i California, p grensa til Mexico. Vi dro p lrdag og kom hjem p mandag (labour day). Selve turen tok ca. 6 timer i bil hver vei, men det var s verdt det! Var utrolig herlig kunne se mitt elskede hav igjen, selv om det var Stillehavet denne gang. Holder p redigere en video, ettersom jeg bestemte meg for heller filme mye og ikke ta s mange bilder, s den kommer etterhvert! Ellers har uka besttt av skole og dans, s ikke s utrolig mye nytt p den fronten. Skolen blir enklere for hver uke som gr, og dansen er utrolig morsom og lrerik. Hper alle fr en fin helg, s skriver jeg her snart!

Klokka i Phoenix: 16:42 Klokka i Norge: 01:42

Hei!

Jeg skal svare p alle sprsmlene fra sprsmlsrunden snart, har bare enkelte sprsml jeg m finne ut av frst, men det kommer! I morgen har jeg min frste prve etter skolestart! HJELP! Jeg er ikke spesielt nervs for denne, det er american history, men p tirsdag har jeg prve i law (rettslre), og jeg gruer meg som fy. Det er ikke lett lre seg alle ordene og ordningene nr man er oppvokst med en helt annen type regjering! S i morgen blir det intensiv pugging av fagord! Til helgen har vi en 3 dager lang helg, hurra! Mandag er det nemlig labor day (2. september), s vertsfamilien min og jeg skal til San Diego p lrdag og blir til mandag. Gjett om jeg gleder meg da? Skal bli s godt f se havet igjen, haha! Savner kunne se det ut av vinduet i steden for kaktuser og rken, som er stortsett det jeg ser her. Men jeg klager ikke, Phoenix er et supert (og sinnsykt varmt) sted. Og ja pappa, jeg har trent. Tro det eller ei, men jeg har faktisk jogga et par ganger her. Og det jogge i 40-45 varmegrader er .. flt. Tenker ogs og lage et innkjpsinnlegg med de tingene jeg har kjpt etter at jeg kom, om det er interesse for det. (og jada mamma, skal passe p saldoen p kontoen.)

Klokka i Phoenix: 13:02 Klokka i Norge 22:02

Hei!

Har ikke s utrolig mye blogge om for tiden, fler jeg, jeg bare vet rett og slett ikke hva jeg skal skrive, og jeg er alt for drlig til ta bilder av hva jeg gjr. I dag har jeg f.eks bare gjort lekser. Men n har jeg vrt i Arizona i to uker, og i USA snart en mned, s da tenkte jeg at det var tid for den mandatorye sprsmlsrunden. Fyr ls, s svarer jeg etter hvert!

Klokka i Phoenix: 16:02 Klokka i Norge: 01.02

Hei!

I dag var siste skoledag denne uken for min del. P skolen min har vi noe som heter ILP (individual learning plan) som rett og slett er to dager hvor foreldrene kan komme snakke med lrerne dine om hvordan du gjr det i faget, og hva faget generelt handler om. Jeg for min del har virkelig ingenting i mot en lang helt, og setter derfor pris p dette. N om ikke s alt for lenge skal jeg bort p dansestudioet 111, klar til boothcamp. Boothcamp er en tre dager lang "camp" hvor man forbereder seg til Nutcracker auditions. Jeg er ikke helt sikker p om jeg vil vre med p den forestillingen, da min sterkeste sjanger ikke er ballett, men vi fr se. Grunnen til at jeg skal p boothcamp er rett og slett s eieren fr sett meg danse og dermed lettere kan plassere meg i de klassene som er riktig for meg. Var innom der i gr, og noen av de jentene (og guttene) som er der er helt syke! S jeg skjnner at skal jeg holde tritt med enkelte der er det bare hive seg i en intensiv tye periode. Slangemenneske neste liksom. Hper alle dere hjemme har det fint, jeg m innrmme at jeg savner dere utrolig mye! Men snn er utvekslingslivet.

Photo / Privat

Klokka i Phoenix: 22.30 Klokka i Norge: 7:30

Hei alle sammen! Jeg beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg p en stund, men ting har gtt litt i ett. Dagen jeg dro tok jeg og mange andre EF-studenter turen til Boston ogs videre til Rhode Island, nrmere bestemt Smithfield og Bryan Unniversity. Her var vi frem til lrdag 3. August da vi alle sa farvel og dro til vertsfamiliene vre. Jeg tenker at om noen er interessert kan jeg skrive et innlegg om campen, om ikke s lar jeg det g, s skrik ut.

Som dere sikkert skjnner er jeg alts godt fremme i Phoenix. Et sted som er s og si helt motsatt av Harstad. Det regner veldig sjeldent, det er varmt hver dag (mellom 38-45 grader) og du finner skorpioner og coyoter i steden for mygg og mker. Vertsfamilien min er veldig hyggelige mennesker og jeg trives godt hos de. Tirsdagen denne uken startet jeg p skolen, noe som har vrt bde en positiv og frustrerende opplevelse. Men jeg tenker at jeg heller kan skrive induviduelle innlegg om skole, huset, og div. andre ting dere vil at jeg skal fortelle om! S legg gjerne igjen noen forslag!

Dette blir ikke et langt innlegg, jeg ville bare gi en kjapp oppdatering, ogs venter jeg til jeg vet hva dere vil hre om. Hper alle dere hjemme nyter den siste delen av sommerferien, dere har enda 8-9 dager igjen!

Ingeborg Linna

Jeg har ftt vertsfamilie, noe jeg fikk 26. mai i r. Familien min bor i Phoenix, AZ og bestr av en mor, en far og en datter p 9 r. Faren er advokat og moren sykepleier og de bor i en suburb kalt Ahwatukee, hvor det bor ca 80.000 mennesker. Jeg skal g p en privatskole kalt Horizon community learning centre, som bestr av klasser fra 1 og opp til 12. Familien min virker veldig grei og er veldig aktive, s jeg gleder meg veldig!

P R E S E N T A S J O N
Hei! Jeg heter Ingeborg og bor i Nord-Norge. Til hsten drar jeg over den lange veien til USA for tilbringe 11 mnder hos en vertsfamilie. Bloggen min handler hovedaklig om utveksling, men ogs om sknadsprosessen og litt hverdagslige ting. Jeg reiser med organisasjonen EF, og om du skulle ha noen sprsml kan jeg kontaktes p ingeborgmhansen@hotmail.com :-)